Slovenský jazyk a literatúra

Základnou charakteristikou vzdelávacej oblasti v rámci predmetu slovenský jazyk je sprostredkovať žiakom jazykové a všeobecné kompetencie tak, aby žiaci rozvíjali komunikatívnu kompetenciu, ako prostriedok na dorozumievanie a myslenie, na podávanie a výmenu informácií, ich všeobecný kultúrny rozhľad. Jadrom vyučovania SJ je aktívny rozvoj vyjadrovania študentov s dôrazom na diferenciáciu jazykových prostriedkov z hľadiska spisovnosti a slohovej platnosti. Študenti si osvojujú, prehlbujú a systematizujú poznatky o komunikácii z hľadiska metód racionálneho štúdia, o funkčných štýloch, slohových postupoch a slohových útvaroch, o prostriedkoch súčasného spisovného jazyka, v rovine syntaxe, v oblasti zvukovej a grafickej stránky jazyka, výslovnosť a pravopis, o vzniku jazyka. Študenti si osvojujú zručnosti: interpretovať texty, vyjadrovať sa výstižne, kultivovane, gramaticky správne, v súlade s funkciou prejavu a komunikatívnou situáciou, v hovorenej i písanej forme, tvoriť rozličné druhy textov v ústnej a písomnej forme, poznatky nadobudnuté pri vyučovaní SJ aplikovať v ostatných učebných predmetoch a naopak. Predmet SJ prispieva k rozvíjaniu tvorivých schopností, k permanentnému sebavzdelávaniu a plánovaniu práce, k rozvíjaniu tvorivých schopností, k rozvíjaniu občianskej a odbornej kompetentnosti, k prehlbovaniu vlastenectva.

Literatúra ako relatívne samostatná súčasť predmetu SJL patrí k predmetom spoločenským s výrazne esteticko-výchovným zameraním. Literárna výchova je zameraná na formovanie osobnosti žiaka v snahe dosiahnuť vnútorne bohatú individualitu, schopnú vysokého stupňa sebauvedomenia, kultúrnu osobnosť, ktorá dokáže pochopiť svet v jeho celistvosti a rôznorodosti. Popri čitateľskej výchove sa rozvíjajú celkové vedomosti žiakov o slovenskej a svetovej literatúre. Dôraz sa kladie na poznanie modernej, najmä súčasnej literatúry, na pochopenie umeleckého a filozoficko–etického prínosu staršej literatúry, uvedomenie si rozvoja literárnej tvorivosti nášho národného písomníctva.

Obsah učiva predmetu slovenský jazyk a literatúra je štruktúrovaný do tematických celkov (téma a podtémy), ktoré sú vzájomné prepojené aj s inými predmetmi v rámci rozvoja a upevňovania medzipredmetových vzťahov, ich etického a estetického pôsobenia na osobnosť žiaka. 

 

www.zlatyfond.sme.sk

Zlatý fond denníka SME je digitalizovanou zbierkou diel klasikov slovenskej literatúry. Cieľom projektu je:

  • Zdigitalizovať a na internete zverejniť najlepšie diela slovenskej literatúry,
  • Koordinovať prácu dobrovoľníkov na digitalizácii jednotlivých literárnych diel,
  • Vytvoriť domovskú stránku pre túto iniciatívu,
  • Popularizovať slovenskú literatúrnu tradíciu jej jednoduchou dostupnosťou.



 

www.metoo.sk

Internetová multimediálna televízia, ktorá naplní všetky potreby lenivých "čitateľov" literárnych diel.

 

 

www.milujemeslovencinu.sk

Slovenčina je na jednej strane niečo veľmi samozrejmé – používame ju každý deň, rozmýšľame po slovensky. Napriek tomu k nej majú ľudia väčšinou negatívny vzťah, ktorý má korene hlavne v škole, kde sa dbá len na pravopis a čítanie povinnej literatúry.

Projekt založili a vedú dve nadšené slovenčinárky – Monika Zbínová a Maruška Hrdličková. Okrem nich web tvoria ďalší prispievatelia-sLOVEnčinári, čiže všetci ľudia, milujúci slovenčinu, študenti, absolventi slovenčiny, učitelia, prekladatelia, blogeri.